De F-35 tijdens een eerdere belevingsvlucht boven de regio.
De F-35 tijdens een eerdere belevingsvlucht boven de regio. Foto: Antoon Jeuken

Derde ‘gouden kogel’ tegen heropening vliegbasis De Peel?

Regionaal

De depositie van extra stikstof en de verdroging van Natura 2000-gebied De Bult zijn twee zogenoemde ‘gouden kogels’ om heropening van vliegbasis De Peel in Vredepeel af te kunnen schieten. Onlangs dook er een derde op. Dat meldt het Venrayse nieuwsblad Peel en Maas deze week. 

Door Henk Baltussen

Vliegtuigen zorgen voor vijf keer meer stikstofdepositie op beschermde Natura 2000-gebieden dan door het ministerie van Infrastructuur wordt voorgespiegeld. Dit blijkt uit onderzoek van de TU Delft in Science of the Total Environment. In een onlangs gepubliceerd rapport staan de onderzoeksresultaten beschreven. Tijdens een tussentijdse informatiebijeenkomst, vorige week in de raadzaal in Venray, van belanghebbenden over de mogelijke reactivering van de vliegbasis, kwam de uitstoot van vliegtuigen ook al aan de orde. Daar werd niet over dit rapport gesproken.

Wel werd duidelijk dat de aanwezigen nu al twijfelen over de onderzoeksresultaten over stikstofdepositie in deze regio als De Peel weer opent. Defensie laat dat onderzoek uitvoeren. Die twijfel is er omdat er een groot verschil is tussen praktijk en berekening doordat het ministerie de uitstoot van het vliegverkeer boven de 900 meter niet wil meerekenen. Dat blijkt in strijd met Europese regels. Het verschil is in de praktijk nóg groter, omdat de depositie vanaf 25 kilometer afstand van Schiphol en dus ook De Peel evenmin wordt meegerekend. ‘Juist in het geval van bewegende stikstofbronnen zoals vliegtuigen, is het belangrijk die wel mee te nemen’, stelt de werkgroep Schipholwatch.

Specifiek voor de Natura 2000-gebieden geldt dat de depositie van stikstofverbindingen door vliegverkeer tot 900 meter hoogte 1,38 kg per vierkante kilometer per jaar is, terwijl de totale depositie ruim vijf keer hoger ligt op 7,40 kilogram per vierkante kilometer per jaar. Maar het zijn niet alleen de Natura 2000-gebieden die lijden onder de stikstof uit vliegtuigen. Zo blijkt de depositie op bossen met een factor tien te worden onderschat door de emissie boven de 900 meter niet mee te rekenen. Voor andere soorten, zoals mosrijke natuurgebieden, loopt dit op tot een factor twintig.

Boudewijn Sterk van stopvliegbasisdepeel.nl laat weten dat dit rapport een bevestiging is van ‘wat we eigenlijk al wisten’. “De vraag is nu wat ermee gaat gebeuren. Wat gaan we ermee doen? Het zou inderdaad een derde gouden kogel kunnen zijn. Ik denk dat Defensie er met de stikstof hier niet uit gaat komen. Dan zullen ze andere wegen gaan bewandelen om toch De Peel in te kunnen gaan zetten.” Te denken valt aan een soort noodwet, of het inzetten van de Crisis- en herstelwet om grootschalige projecten te kunnen versnellen. Sterk heeft er geen goed gevoel bij. “Klachten worden nu al niet serieus genomen. De mensen  staan buitenspel. Het zijn zorgelijke ontwikkelingen. Alle kleine beetjes helpen om heropening tegen te gaan. Ook dit rapport.” 

Schipholwatch is duidelijk: ‘Het onderzoek van de TU Delft bevestigt opnieuw dat in ons land alles in het werk wordt gesteld om de vliegindustrie uit de wind te houden als het gaat om de aangerichte milieuschade’. 

(Bron: nieuwsblad Peel en Maas, donderdag 6 april 2023).